Системний адміністратор, ( по англіськи system administrator) - це фахівець, який проводить технічне обслуговування комп'ютерів, що знаходяться в офісі, та несе відповідальність за їх надійну роботу. Жоден сучасний офіс (та й будь-які високотехнологічні виробництва) немислимий без безлічі комп'ютерів. Як правило, у кожного співробітника таких установ є індивідуальне комп'ютеризоване робоче місце, комп'ютери об'єднані в локальну мережу всередині організації і мають вихід в Інтернет.
Крім власне комп'ютерів, організації мають у своєму розпорядженні безлічч принтерів, сканерів, факсів та іншої оргтехніки, яка теж найчастіше функціонує не автономно, а підключена до локальної мережі.
Завдання системних адміністраторів - обслуговувати все це велике господарство, виправляти виникаючі в процесі роботи комп'ютерів збої, встановлювати і налагоджувати програмне забезпечення, налагоджувати і підключати до локальної мережі знову закуплене обладнання. Крім того, вони дають користувачам - працівникам організації - консультації з питань використання в роботі тих чи інших програм або технічних пристроїв.
Саме до них звертаються за допомогою співробітники, коли на їх комп'ютерах виникають якісь збої, або коли вони просто не в змозі розібратися з тим, як використовувати ту чи іншу програму або технічний пристрій (наприклад, комп'ютер «не вантажиться», пропав вихід в Інтернет або не вдається надрукувати документ).
Часто в обов'язки системних адміністраторів входить також забезпечення безпеки мереж, захист інформації від комп'ютерних вірусів та атак хакерів (в організаціях, де до безпеки пред'являються підвищені вимоги, наприклад, в банках, для цієї мети запрошуються спеціальні працівники - адміністратори захисту інформації).
Системні адміністратори затребувані у всіх організаціях, що активно використовують комп'ютери. У професії знаходять себе люди з різним рівнем освіти. В принципі, краще всього підходять для цього програмісти з вищою освітою відповідного профілю, проте в реальності для багатьох організацій такі фахівці виявляються недозволеною (а найчастіше і непотрібної) розкішшю.
Там, де від працездатності комп'ютерних систем залежить життя і безпека людей (наприклад, на атомних електростанціях) або збої в їх функціонуванні загрожують великими збитками (скажімо, на біржах), до цієї роботи дійсно залучаються високо-професійні програмісти. У звичайних офісах роботодавці частіше задовольняються послугами або тямущих студентів-програмістів, або молодих людей з вищою (як правило, технічною) освітою іншого профілю, добре розбираються в комп'ютерах.
У будь-якому випадку системному адміністратору слід розуміти принципи будови і функціонування як окремих комп'ютерів, так і їх мереж, розбиратися в програмах, що використовуються в тій організації, яку він обслуговує, вміти вирішувати технічні проблеми, що виникають при експлуатації оргтехніки.
У таких працівників є кілька більш вузьких спеціалізацій: комп'ютерний адміністратор; адміністратор телефонного та стільникового зв'язку, веб-майстер, системний програміст, адміністратор домашніх мереж.
Особисті якості:
Системного адміністратора потрібні такі психологічні якості, як аналітичні здібності, вміння концентрувати та швидко переключати увагу, виявляти причинно-наслідкові зв'язки. Крім того, йому потрібно бути людиною комунікабельною, а також тактовним і терплячим, оскільки він працює не тільки з «залозками», але і з персоналом організації.
А багато використовують комп'ютер співробітники, особливо похилого віку, не є фахівцями у цій справі (на професійному сленгу комп'ютерники зневажливо звуть таких користувачів «ламмерами») - тому й запитання зазвичай ставлять такі, що у професіоналів від них «вуха в'януть», і комп'ютер нерідко ламають за власним упущення.
Освіта, або що треба знати фахівцю ІТ:
Обов'язково наявність вищої технічної освіти, бажано у галузі комп'ютерних систем, інформаційних технологій або прикладної інформатики. Сисадмін повинен володіти хорошим знанням програмного забезпечення та мережного обладнання для малих і середній мереж. Розбиратися в різних конфігураціях комп'ютера, операційних системах і мережевих стандартах. Вміти надійно забезпечити інформаційну безпеку комп'ютерної мережі. Знати технічний англійський, так як на ньому написана більша частина документації.
Місце роботи та кар'єра:
Системний адміністратор - затребувана професія, проте не кожна компанія містить таку штатну одиницю. Часто практикується запрошений сисадмін, який раз або кілька разів на тиждень приходить в організацію і займається налаштуванням, налагодженням, ремонтом та поточним обслуговуванням.
В його обов'язки входить: забезпечення інформаційної безпеки, усунення неполадок у системах або комп'ютерах, установка нового апаратного обладнання та програм, оновлення системи і комп'ютерних програм, створення резервних копій даних, періодичне оновлення, створення користувальницьких облікових даних, створення баз даних.
Основний шлях кар'єрного зростання - підвищення рівня кваліфікації, що дозволяє стати програмістом. Можливий і варіант, коли співробітник, залишаючись на посаді системного адміністратора, буде працевлаштуватися в організації, що пред'являють все більш високі вимоги до рівня його професіоналізму, накладають все більшу відповідальність - і, відповідно, це дасть можливість розраховувати на істотне зростання матеріальної винагороди.
День подяки системному адміністраторові
Сисадміни отримують привітання 27 липня. І вони варті того, щоб слова подяки на їх адресу сказав кожен з нас, будь то чесний трудівник Інтернету або той, для кого Мережа - засіб комунікації зі співробітниками, партнерами по бізнесу, або майданчик для спілкування з друзями.
Рекрутери про системних адміністраторів
Існуючі про сисадминах стереотипи (не позбавлені, втім, життєвих підстав) як про своеобычных людях, "на своїй хвилі", нерідко замкнутих і віддають перевагу спілкування з технікою живої комунікації, по ідеї, повинні створювати їм певні складності на співбесідах при прийомі на роботу. Так це чи ні, і всі представники даної професії однакові "на смак і колір", ми попросили розповісти наших партнерів, що спеціалізуються на підборі персоналу.
Комп'ютерний страж
Сфера інформаційних технологій в Росії розвивається дуже швидкими темпами, випереджаючи аналогічні показники в Європі і США, і попит на сисадмінів постійно перевищує пропозицію, тому пристрій на роботу для них не становить великої проблеми. У той же час на таких фахівців лягає серйозна відповідальність за забезпечення інформаційної безпеки всієї компанії. Недарма в США ще в 2000 році навіть був заснований неофіційне свято - остання п'ятниця липня - День системного адміністратора.